loading...
پرنیان
آخرین ارسال های انجمن
حسن طالبی بازدید : 264 شنبه 27 اسفند 1390 نظرات (0)

سال 2012 , اتفاقات سال 2012

 

هر سال ، هر ماه و هر روز وقایع رصدی بسیاری در آسمان بالای سر ما رخ می دهد که گاه به آنها اهمیت می دهیم ، با شور فراوان به تماشایشان می نشینیم وگاهی هم بدون هیچ توجهی از آنها می گذریم . رویدادهای رصدی از آن مواردی هستند که به خاطر عدم آگاهی عمومی جامعه شایعات بسیاری را با خود به همراه دارند. با هم نگاهی به مهمترین پدیده های رصدی سال ۲۰۱۲ می اندازیم تا ببینیم آیا اتفاق خاصی قرار است رخ بدهد که در گذشته شاهد آن نبوده ایم!؟

 


حسن طالبی بازدید : 264 جمعه 26 اسفند 1390 نظرات (0)


 

چرا گياهان سبز هستند؟

 

فقط چيزهايي ديده مي شوند که نور را منعکس مي کنند. البته همه اجسام تمام رنگ ها را منعکس نمي کنند, زيرا بعضي از رنگ ها را جذب مي کنند. گياهان سبز رنگند, چون تمام رنگ ها به جز رنگ سبز را جذب مي کنند.

 

رنگ هاي زنده بعضي از جانوران مثل زنگ خطر هستند. براي مثال خط هاي زرد و سياه روي بدن زنبورها, به ما درباره نيش زنبور هشدار مي دهند.

 

بسياري از جانوران به ديدن رنگ ها نيازي ندارند, چون بيش تر به حس شنوايي و بويايي خود متکي هستند.

 

حسن طالبی بازدید : 289 جمعه 26 اسفند 1390 نظرات (0)

اولين هواپيما

 

 

افسانه هاي قديمي نقل مي كنند كه بشر هميشه سعي مي كرده، به نحوي عمل پرواز را انجام دهد. براي مثال، «ايكاروس» و «دائه دالوس» از جمله كساني بودند كه سعي كردند با بال هائي كه از پر و موم ساخته بودند پرواز كنند. ولي اين آزمايش مدت صدها سال، مرگ بسياري را كه خواستند دوباره آزمايش را امتحان كنند، فراهم آورد. يعني وقتي بال هاي شكننده ساخته شده را با دست بر پشتشان مي بستند و از ارتفاعات بلندي خود را پرتاب مي كردند موجب مرگشان مي شد. بدين ترتيب كم كم بشر متوجه اين نكته شد كه انسان هرگز نمي تواند با تقليد از طرز پرواز پرندگان، در هوا به پرواز درآيد.

.

حسن طالبی بازدید : 268 جمعه 26 اسفند 1390 نظرات (0)

برای خواندن عدد های خیلی بزرگ چه نامی به کار ببریم

 

 


 



برای خواندن عدد های خیلی بزرگ نامی را به کار می بریم که اروپائیان از ریشه واژه های لاتینی ، یا زبانهای دیگر اروپایی برای آنها انتخاب کرده ا ند. بعضی از این عددها اینهاست:

 


حسن طالبی بازدید : 238 جمعه 26 اسفند 1390 نظرات (0)

صوت چيست ؟

 



 

 

صوت يکي از انواع انرژي است. وقتي حرکات بسيار سريع هوا, يعني ارتعاش ها به گوش ما مي رسند, صدا را مي شنويم.

 

وقتي دو سنج را به هم مي زنيد. آنها را به لرزه در مي آوريد و صوت ايجاد مي کنيد.

 

با اين آزمايش مي توانيد ارتعاش صوت را ببينيد : به يک نخ. يک تکه کاغذ کوچک وصل کنيد. سپس آن را جلو يک بلندگو قرار دهيد. حالا صداي موسيقي را زياد کنيد. مي بينيد که تکه کاغذ چه طور تکان مي خورد.

 

صداي بعضي از خواننده ها آن قدر بلند است که حتي مي تواند يک ليوان را بشکند.

 

صوت در خلاء منتشر نمي شود. به همين علت فضانوردان براي صحبت با يکديگر, از امواج راديويي استفاده مي کنند.

 

 

حسن طالبی بازدید : 271 جمعه 26 اسفند 1390 نظرات (0)

حلقه های زحل

 

 

در تازه ترین توضیح برای شکل گیری حلقه های زیبا و اسرارآمیز سیاره زحل، دانشمندان حدس زده اند که میلیاردها سال پیش، قمری یخی به اندازه تیتان با این سیاره برخورد کرده و حلقه ها را به وجود آورده است.

 

سال هاست که منشا شکل گیری حلقه های زحل ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است. تا کنون نظریات متعددی برای توضیح چگونگی شکل گیری آن ها مطرح شده، اما در آنها تناقضاتی نیز به چشم می خورد.

 

اکنون یک دانشمند آمریکایی نظریه جدیدی را مطرح کرده که می تواند به حل راز حلقه های زحل کمک کند. رابین کاناپ از موسسه تحقیقاتی ساوث وست می گوید حلقه های زحل بر اثر برخورد یک قمر غول پیکر (با سطح یخی و هسته سنگی) با این سیاره در زمان پیدایش آن به وجود آمده است.

 


حسن طالبی بازدید : 230 جمعه 26 اسفند 1390 نظرات (0)

سلامت چشم

 

 

وقتی درباره خوردنی هایی صحبت می كنیم كه برای سلامت چشم ها مفید هستند، «هویج» در راس فرصت این خوردنی ها قرار می گیرد، اما این منبع گیاهی غنی از ویتامین «A» تنها خوردنی مفید برای سلامت چشم ها نیست.

 

ویتامین «A» از ضعف دید شبانه و خشك شدن چشم ها جلوگیری می كند و همچنین پیشرفت بیماری آب مروارید یا تغییرات منطقه ماكولار چشم ناشی از افزایش سن را به تاخیر می اندازد.

 


حسن طالبی بازدید : 280 جمعه 26 اسفند 1390 نظرات (0)

O. K از كجا آمده است؟!

 

واژه «اوكی» امروزه یكی از پركاربردترین واژه‌ها در بسیاری از زبان‌هاست و از نظر گسترش در سطح جهانی، جزو بین‌المللی‌ترین واژه‌ها به‌شمار می‌رود. واژه اوكی از كجا آمده؟ آیا روزی به‌طور اتفاقی این واژه به ذهن یك نفر خطور كرد و بعد هم همه شروع به استفاده از آن كردند و بعد هم جهانگیر شد؟ كتابی نوشته «َلِن مِت‌كالف» كه به تازگی در این مورد درآمده راهگشای پاسخ به این پرسش‌هاست. مت‌كالف در این كتاب كه «اوكی: قصه عجیب برترین واژه » نام دارد مدعی می‌شود كه «اوكی» برترین ابداع انگلیسی‌ زبانان است. این مدعا البته سوال‌برانگیز است. «اوكی» چطور می‌تواند یك ابداع باشد؟ و آیا این واژه كوچك می‌تواند از موزیك جاز، بیس‌بال و تلفن و انیمیشن «سیمپسون‌ها» هم برتر باشد؟ در واقع پاسخ به پرسش اول، بله، است.

 


حسن طالبی بازدید : 274 جمعه 26 اسفند 1390 نظرات (0)

 

9 عامل مهم براي تخريب مغز وجود دارد که شامل؛

 


عوامل مهم تخريب مغزتان را بشناسيد

 

 

نخوردن صبحانه يکي از اصلي ترين عوامل تخريب مغز است.

 

 

نخوردن صبحانه


اشخاصي که صبحانه نمي خورند، قند خونشان پايين مي آيد. بايد بدانيد که تنها منبع غذايي مغز، قند خون است. در نتيجه کاهش قند خون، باعث تخريب و اختلال در عملکرد مغز مي شود.

 

 


حسن طالبی بازدید : 255 جمعه 26 اسفند 1390 نظرات (0)

شش كلید طلایی طول عمر و سلامتی

 

كارشناسان بهداشتی معتقدند افراد بالغ و بزرگسال می توانند با پذیرفتن و اجرای شش عادت سالم و صحیح در زندگی خود، طول عمرشان را افزایش داده و از مرگ زودرس جلوگیری كنند.

 

كارشناسان مركز كنترل و پیشگیری امراض آمریكا در آتلانتا در یك مقاله جدید به شش راهكار موثر و كلید طلایی برای افزایش طول عمر انسانها اشاره كردند. آنها تاكید دارند كه توجه به این راهكارها و اجرای آنها می تواند تا ۶۳ درصد از مرگ زودرس جلوگیری كند.

 


حسن طالبی بازدید : 231 جمعه 26 اسفند 1390 نظرات (0)

لبخند بزنید تا بهتون بگم چرا

 


▪ لبخند جذابتان می کند


همه ما به سمت افرادیکه لبخند می زنند کشیده می شویم. لبخند یک کشش و جذبه فوری ایجاد می کند. دوست داریم نسبت به آنها شناخت پیدا کنیم.

 

 

▪ لبخند حال و هوایتان را تغییر می دهد


دفعه بعدی که احساس بی حوصلگی و ناراحتی کردید، لبخند بزنید. لبخند به بدن حقه می زند.

 


▪ لبخند مسری است


لبخند زدن برایتان شادی می آورد. با لبخند زدن فضای محیط را هم شادتر می کنید و اطرافیان را مانند آهن ربا به سمت خود می کشید.

 


▪ لبخند زدن استرس را از بین می برد


وقتی استرس دارید، لبخند بزنید. با اینکار استرستان کمتر می شود و می توانید برای بهبود اوضاع وارد عمل شوید.

 


▪ لبخند زدن سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند


به این دلیل عملکرد ایمنی بدن تقویت می شود که شما احساس آرامش بیشتری دارید. با لبخند زدن از ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری کنید.

 


▪ لبخند زدن فشارخونتان را پایین می آورد


وقتی لبخند می زنید، فشارخونتان به طرز قابل توجهی پایین می آید. لبخند بزنید و خودتان امتحان کنید.

 

 

▪ لبخند زدن اندورفین، سروتونین و مسکن های طبیعی بدن را آزاد می کند


تحقیقات نشان داده است که لبخند زدن با تولید این سه ماده در بدن باعث بهبود روحیه می شود. می توان گفت لبخند زدن یک داروی مسکن طبیعی است.

 

 

لبخند بزنید تا بهتون بگم چرا

 


▪ لبخند زدن چهره تان را جوانتر نشان می دهد


عضلاتی که برای لبخند زدن استفاده می شوند صورت را بالا می کشند. پس نیازی به کشیدن پوست صورتتان ندارید، سعی کنید همیشه لبخند بزنید.

 


حسن طالبی بازدید : 238 جمعه 26 اسفند 1390 نظرات (0)

برترين سوالهاي بي پاسخ علمي در جهان

 

 

پروژه کشف برترین رازهای علم در حدود دو سال پیش توسط نشریه لایو ساینس آغاز شد و طی آن از چندین دانشمند در زمینه های مختلف در این باره سئوالهایی پرسیده شد. در نهایت از میان 14 پدیده مطرح شده 10 پدیده به عنوان برترین سئوالهای بی جوابی که انسان همچنان در جستجوی آن به سر می برد توسط این نشریه ارائه شده است.

 

عامل تکامل چیست: بارها تکرار شده است که عامل شکل گیری تکامل انتخاب طبیعی است. این دلیل به عنوان موتور اصلی که تولید ارگانیسمها و موجودات پیچیده را به عهده دارد و همچنین به عنوان یکی از برترین تئوری های علمی شناخته می شود. اما آیا تکامل بر اساس انتخاب طبیعی تنها توضیح برای شکل گیری ارگانیسمهای پیچیده است؟ به گفته ماسیمو پیگلیوجی از بخش اکولوژی و تکامل دانشگاه استونی بروک در نیویورک، این سئوال یکی از برترین رازهای کنونی علم به شمار می رود. آیا تکامل تنها تحت تاثیر انتخاب طبیعی قرار دارد یا خصوصیات دیگری نیز در شکل گیری آن دخیل هستند؟

 


حسن طالبی بازدید : 238 جمعه 26 اسفند 1390 نظرات (0)

چه کسانی اثر انگشت ندارند؟

 

اثر انگشت برای شناسایی افراد به کار میرود، اما برخی به دلیل یک جهش ژنی، اثر انگشت ندارند. ژن فقدان اثر انگشت از والدین به فرزند به ارث میرسد و این خانوادهها حتی در سفر کردن با مشکل مواجه هستند.

 

اثر انگشت، در افراد مختلف، منحصر به فرد است و از زمان تولد تا زمان مرگ و در هر زمانی بین این دو، میتواند ابزاری معتبر برای شناسایی افراد باشد. اما در برخی از افراد، خطوط منحصر به فرد روی پوست سر انگشتان به وجود نمیآید. این افراد اثر انگشت ندارند. از ۲۴ هفتگی جنین در رحم مادر کمکم صاجب اثر انگشت میشود. این الگوها که درماتوگلیف نامیده میشوند، در تمام طول عمر یک فرد ثابت باقی میمانند. اما محققین دریافتهاند که یک جهش ژنی باعث شده که برخی افراد در طول رشدشان در رحم مادر این مرحله را نگذرانند و در نتیجه پدیده نادری که ادرماتوگلیفیا یا فقدان اثرانگشت نامیده میشود، پدید آید.

 

محققین با بررسی ۱۶ نفر به این نتیجه رسیده اند که در این افراد، در نسخه ژنی که smarcad1 نامیده میشود، جهشی اتفاق میافتد. همچنین آنها دریافته اند که این ژن، اتوزوم است، یعنی تنها کافی است یکی از والدین آن را در ژنوم خود داشته باشد، تا بتواند این ویژگی را به فرزند خود منتقل کند.

 

حتما میتوانید تصور کنید که این مسئله، به خصوص در کشورهایی که به طور منظم برای مسائل قانونی یا حتی سفر ازاثر انگشت برای شناسایی افراد استفاده میکنند، چه مشکلاتی را به همراه دارد.

 

شاید برایتان جالب باشد بدانید این مشکل در واقع شرایطی را ایجاد میکند که حتی اسم هم دارد: اختلال تاخیر در مهاجرت، چون افرادی که اثر انگشت ندارند، در سفر کردن محدودیتهایی پیدا میکنند.

 

در حقیقت محققین این مطالعه زمانی تصمیم گرفتند روی این موضوع تحقیق کنند که با زنی سوییسی مواجه شدند که همین مشکل را دارد. وی به دلیل نداشتن اثر انگشت، در ورود به کشور آمریکا با مشکل مواجه شده بود. محققین هم تصمیم گرفتند او و خانوادهاش را بررسی کنند. همچنین دانشمندان متوجه شدهاند افرادی که اثر انگشت ندارند، غده های عرق کمتری در دستان خود دارند که میتواند یکی دیگر از آثار این جهش ژنی خاص باشد. از سوی دیگر، از آنجا که این اختلال به مراحل رشد سلولی برمیگردد، میتواند به دانشمندان برای مطالعه بر روی سایر اختلالات کمک کند.

حسن طالبی بازدید : 264 جمعه 26 اسفند 1390 نظرات (0)

مخترعاني که فداي اختراع خود شدند

 

نام مخترع موتور دو چرخ Segway که در هفته جاري طي راندن يکي از اختراعات خود دچار سانحه شده و کشته شد به ليست دانشمندان و مخترعاني که به دست اختراعات خود کشته شده اند افزوده شد.

 

یک اختراع خوب مي تواند برايتان چندان مفيد نباشد، همانطور که براي مدير شرکت توليد کننده وسايل نقليه موسوم به Segway خوب نبود زيرا وي هنگام راندن يکي از اين نقليه هاي دو چرخ ابداعي خودش، تصادف کرد و جانش را از دست داد.

 

اما اين تنها اختراعي نيست که با کشتن مخترع خود موجب شگفتي شده است. صنعت هوانوردي ليستي از اختراعات دارد که طي سالهاي گذشته نتايج وارونه اي از خود نشان داده اند و نه تنها مفيد واقع نشده اند بلکه خسارات مالي و جاني به جا گذاشته اند.

 

دانشمند مسلمان اسماعيل ابن جوهري در حدود هزار سال پيش تقريبا از اينکه اختراع وسيله پرنده اي متشکل از بالهاي چوبي و چند قطعه طناب مي تواند وي را به پرواز درآورد مطمئن بود. اما در واقع نتوانست پرواز کند و اين نکته را به سرعت و پس از اينکه از بام يک مسجد به پايين پريد، دريافت.

 

اين سنت ايکاروسي (افسانه اي يوناني درباره پرواز) براي قرنها ادامه داشت: اوتو ليلينتال يکي از پيشگامان پرواز انسان در قرن نوزدهم در اثر سقوط هواپيما و شکستن ستون فقرات جان خود را در سال 1896 از دست داد و فرانتز ريچلت، خياط فرانسوي که فکر مي کرد چترنجات کاربردي را اختراع کرده است، درخواست دوستانش را براي استفاده از آدمکي مصنوعي براي آزمايش اين چتر نپذيرفت و در سال 1912 چتر خود را با بالا رفتن از برج ايفل و پريدن از بالاي اين برج به آزمايش گذاشت و جان خود را از دست داد.

 

البته قربانيان اختراعات جديد به صنعت هوانوردي ختم نمي شوند: ويليام بولاک دستگاه چاپ چرخشي ابداع کرد که در آن از رولهاي متوالي کاغذ استفاده مي شد و سرعت چاپ را افزايش مي داد. زماني که وي در سال 1867 در فيلادلفيا در حال نصب اين ماشين جديد بود، پايش آسيب ديده و دچار شکستگي شديد شد که اين جراحت شديد وي به قانقاريا تبديل شده و در نهايت هنگامي که تحت جراحي قطع عضو قرار گرفته بود، جان خود را از دست داد.

 

ماري کوري دانشمند لهستاني که مطالعاتش منجر به کشف پولونيوم و راديوم شد، در طول حيات خود توانست دو جايزه نوبل دريافت کند، اما در سال 1934 سرطان پوست ناشي از قرار گيري در معرض پرتوهاي مضر مواد مختلف در طول تحقيقاتش، وي را به کام مرگ کشاند.

 

ريگنت جيمز داگلاس، چهارمين کنت مورتون، که به خاطر اختراع کشنده اش، نوعي گيوتين، شهرت دارد نيز از دسته مخترعيني است که به دست اختراع خودش کشته شد.

 

"هنري وينستنلي" مخترع فانوس دريايي در سال 1703 در دريا گم شد و هرگز پيدا نشد، و جيم فيکس که براي فرهنگ سازي ورزش دو همگاني تلاش بسياري کرده بود نيز در هنگام دويدن جان خود را از دست داد.

حسن طالبی بازدید : 254 جمعه 26 اسفند 1390 نظرات (0)

تصفیه آب با پوست موز

 

تنها استفاده‌ای که اغلب ما از پوست موز سراغ داریم به فیلم‌های کمدی و زمین‌خوردن بازیگران مربوط می‌شود؛ اما محققان نشان داده‌اند، پوست این میوه درون آب به تصفیه‌کننده‌ای تبدیل می‌شود که از تمامی تصفیه‌کننده‌های شیمیایی شناخته‌ شده، به مراتب مؤثرتر و کم‌خطرتر است.

فلزاتی مانند سرب و مس می‌توانند از طریق زهکشی زمین‌های زراعی یا پساب‌های صنعتی به خاک و منابع آب شرب وارد شده و سلامتی انسان و دیگر جانداران را به خطر بیندازند. به عنوان مثال اثر مخرب سرب بر مغز و سیستم عصبی تأیید شده است.

در حال حاضر برای تصفیه آب و حذف فلزات سنگین از آن از موادی مانند اکسیدسیلیسیوم، سلولز و یا اکسیدآلومینیوم استفاده می‌شود. این شیوه جذب فلزات سنگین از آب پرهزینه است و عوارض جانبی بالقوه‌ای دارد که از حضور اسیدهای متعدد در گروه‌هایی مانند کربوکسیلیک و فنلیک که برای انجام این فرایند لازم هستند، ناشی می‌شود.

گوستاو کاسترو، محقق مؤسسه علوم زیستی Botucatu در برزیل و یکی از اعضای این تحقیق می‌گوید: «به نظر می‌رسد استفاده از پوست موز، راه حل مؤثر و بی‌خطری باشد».

به گزارش نشنال جئوگرافی، او و همکارانش برای انجام این مطالعه پوست موز را خشک و خرد کرده‌اند و آنرا درون محفظه‌هایی از آب با تراکم بالای فلزات سنگین ریخته‌اند. روش دیگری نیز به‌کارگرفته‌شده که تهیه فیلتر از این پوست‌های خشک شده و عبور جریان آب از میان آن بوده است.

جالبست بدانید هر دو روش موفقیت‌آمیز بوده‌اند و پوست موز توانسته بهتر از تصفیه‌کننده‌های شیمیایی فلزات سنگین را از آب جدا کند و در خود نگهدارد.


حسن طالبی بازدید : 293 جمعه 26 اسفند 1390 نظرات (0)

اگر گفتيد چرا نبايد توي پمپ بنزين با موبايل حرف زد؟


من نشنيدم که توي ايران قانوني باشه در خصوص حرف نزدن با موبايل توي پمپ بنزين..... ولي گويا توي کشورهاي ديگه اين قانون هست. حالا دليلش :  

مواد لازم براي اين آزمايش: اعدد ماهيتابه، 3 قطعه ي کوچک فلزي مثل شکل، 1ورق فويل، 1عدد موبايل، مقداري نفت يا بنزين  

اون سه قطعه ي فلزي رو به شکل L خم کنين و در ماهيتابه بذارين:

 

حسن طالبی بازدید : 269 پنجشنبه 25 اسفند 1390 نظرات (0)

 
آسمان زمستان، پُر است از اجرم رصديِ شگفت انگيز. با تلسکوپ مي توانيد از درختان پُربار صورت هاي فلکي، ميوه هاي کيهاني بچينيد!
بارها شنيده ايم که مي گويند: «مي خواهم اجرام بيشتري رصد کنم». در اين مقاله، نگاهي مي اندازيم به 40 جرم ژرف آسمان شب زمستان، تا شيفتگان آسمان در اين شب هاي سرد به رصدشان بروند. اين اجرام شامل 12 خوشه ي ستاره اي، 13 سحابي، 11 کهکشان و 4 جرم متفرقه است. هم چنين براي آن هايي که اشتهاي بيشتري دارند.
اگر تلسکوپ تان هدف ياب خود کار داشته باشد، پيدا کردن اين اجرام خيلي زود انجام مي شود. اما در نگاه کردن به هر کدام از اين اهداف، حداقل چند دقيقه وقت صرف کنيد و ببينيد که چه چيزي در آن شگفت انگيز يا جالب توجه است. از آنجايي که اجرام نسبتاً پر نوري در اين فهرست گرد هم آمده اند، براي يافتن آن ها با تلسکوپي که خودکار نيست هم با مشکلي مواجه نخواهيد شد و زمان زيادي را صرف پيدا کردن آن ها نخواهيد کرد.




حسن طالبی بازدید : 264 پنجشنبه 25 اسفند 1390 نظرات (0)

 
اگر به نقشه ي آسمان اسفند دقت کنيم، مي بينيم که در مرز صورت هاي فلکي مشهور و کمتر شناخته شده، بيشتر مواقع از ستاره اي درخشان با بي توجهي مي گذريم. بيشتر منجمان آماتور گاهي فراموش مي کند که ستاره ي شعراي شامي ششمين ستاره ي پُرنور نيم کره ي شمالي آسمان است.
به روزهاي پاياني سال مي رسيم و کم کم در سحرگاهان بايد خودمان را براي رصد صورت هاي فلکي فصل زمستان و در رأس آن ها مثلث تابستاني آماده کنيم. اگر مثلث تابستاني را معروف ترين صورت واره ي آسمان تابستان بدانيم، آن گاه مي توانيم در مقابلش صورت واره ي مثلث زمستاني را هم - که اضلاعش از سه ستاره ي درخشان يَدالجوزا، شباهنگ و شعراي شامي تشکيل شده اند - در آسمان پيدا کنيم. در بسياري از منابع نجومي، از صورت واره ي شش ضلعي زمستاني هم در آسمان زمستان نام برده شده است. شش ضلعي اي که هر يک از رأس هاي آن را يکي از ستاره هاي درخشان آسمان پُر ستاره ي زمستاني تشکيل داده اند: رجل الجبار، دَبَران، عيوق، کاستور، شباهنگ و شعراي شامي.

حسن طالبی بازدید : 246 پنجشنبه 25 اسفند 1390 نظرات (0)

 
هابل دورترين کهکشان هاي عالم در ديد رس خودش را به تصوير کشيد اما براي ديدن نخستين کهکشان هاي عالم، اخترشناسان بايد باز هم ژرف تر نگاه کنند.
در ارديبهشت 1388( مي )2009، فضانوردان دو دوربين جديد بر تلسکوپ فضايي هابل نصب کردند و هابل را قدرتمندتر از پيش ساختند دوربين جديد ميدان ديد باز شماره ي 3 (WFC3) حساسيت و ميدان ديد هابل در نور فروسرخ نزديک را افزايش داد و موجب 20 برابر بهبود توانايي اين تلسکوپ در يافتن کهکشان هاي دوردست شد.

حسن طالبی بازدید : 245 پنجشنبه 25 اسفند 1390 نظرات (0)





 
 در اين مقاله به گزينه هاي تکميلي در مورد ارسال و پاسخ ايميل و چگونگي باز کردن و بررسي فايل هاي ضميمه مي پردازيم و سعي مي کنيم با آموزش گزينه هاي کاربردي تر به روند ارسال ايميل ها سرعت ببخشيم. پس باز هم همراه ما باشيد. تقاضايي که دارم اين است که همگام با خواندن مطالب، آموزش ها را رايانه ي خود انجام دهيد تا نتيجه ي بهتري بگيريد.

حسن طالبی بازدید : 234 پنجشنبه 25 اسفند 1390 نظرات (0)

مصرف كاهو بي خوابي را رفع مي كند
 

مرتضي صفوي متخصص تغذيه گفت: كاهو داراي ماده اي به نام Lactocarium است كه محرك خواب بوده و توصيه مي شود براي رفع بي خوابي قبل از خواب حتماً سالاد كاهو استفاده شود. اين متخصص تغذيه در گفتگو با فارس، افزود: به هر نوع اختلالات خواب در طول شب، واژه بي خوابي اطلاق مي شود. در بعضي شرايط، بي خوابي شبانه موقتي بوده، به دنبال نوعي استرس يا اضطراب پديد مي آيد ولي در بعضي مواقع، بي خوابي علت مهمتري داشته كه مي تواند ناشي از مشكلات فيزيكي يا روحي رواني در فرد باشد. وي گفت: علل ديگر بي خوابي مشكلاتي از قبيل سوء هاضمه، آسم، تنگي نفس يا كاهش قند خون است. مصرف الكل به مقدار زياد و همچنين استفاده از برخي داروها از عوامل ديگر بي خوابي است. اين متخصص تغذيه افزود: قبل از درمان بي خوابي بايد مسائلي از قبيل مشكلات تيروئيد، وجود افسردگي، ديابت، عفونت و سطح هموگلوبين خون بررسي شود، چرا كه وجود هر يك ازاين عوامل مي تواند منجر به ايجاد بي خوابي شود. صفوي گفت: تغذيه نقش عمده اي در درمان و پيشگيري از بي خوابي دارد. زمان مصرف انواع مختلف مواد غذايي نيز حائز اهميت است. انواع نان، ماكاروني، سيب زميني و برنج حاوي مقادير بالايي كربوهيدرات است كه در بدن ، به آرامي هضم و سوخته مي شود. يك عصرانه حاوي مقادير بالايي از كربوهيدرات و مقادير كم پروتئين مي تواند فرد را براي داشتن خواب مناسب شبانه آماده كند. وي افزود: موز، انجير، خرما و گوشت بوقلمون حاوي مقادير بالايي اسيد آمينه تريپتوفان هستند. تريپتوفان در بدن به سروتونين تبديل مي شود كه تركيب اخير منجر به حالت خواب آلودگي در فرد مي شود. شير نيز مقادير مناسبي تريپتوفان دارد. همچنين ماست حاوي سروتونين است. به همين علت مصرف هر يك از اين مواد غذايي، ساعاتي قبل از خواب شبانه توصيه مي شود. اين متخصص تغذيه گفت: گوشت و شير كم چرب نيز حاوي مقدار كافي ويتامين B6 هستند. وجود اين ويتامين براي سنتز سروتونين در مغز ضروري است. انواع ماهي هاي چرب مانند ماهي سالمون و ساردين و همچنين تخمه كدو و تخم كتان نيز به دليل داشتن اسيدهاي چرب امگا 3 براي پيشگيري از بي خوابي موثر هستند. تخمه آفتابگردان و كنجد نيز داراي اسيدهاي چرب امگا6 بوده، كه اين نوع اسيد چرب نقش عمده اي در سنتز مواد شيميايي در مغز دارد.

سيب زميني: مفيد و همه كاره
 

مرتضي صفوي متخصص تغذيه گفت: سيب زميني به دليل داشتن پتاسيم بالا به تقويت قلب كمك مي كند و مصرف آن براي افراد فشار خوني مفيد است. سيب زميني سرشار از بتاكاروتن (پيش ساز ويتامين A)، پتاسيم، فسفر، آهن، منيزيم و ويتامين «ث» است، اما ساقه و برگ هاي سيب زميني حاوي سمي بنام سولانين است و كه نبايد آن را مصرف كرد. وي گفت: مهم ترين ماده اصلي موجود در سيب زميني نشاسته است كه معمولا 9 تا 25 درصد آن را تشكيل مي دهد و براي تأمين انرژي ماده مفيدي مي تواند باشد. سيب زميني محك كننده لثه و مسكن درد معده است و به علت داشتن پتاسيم تقويت كننده قلب است كه مصرف آن را براي افراد فشار خوني مفيد است. براي درمان اسهال مصرف سوپ سيب زميني همراه با شير مفيد است. صفوي به فارس گفت: سيب زميني در بين سبزي ها ويتامين «ث» بالايي دارد و براي تأمين ويتامين «ث» مورد نياز براي جلوگيري از خونريزي لثه مفيد است. اين متخصص تغذيه اضافه كرد: سيب زميني حاوي مقدار زيادي ويتامين «ب 6» است و يك فنجان سيب زميني پخته 21 درصد «ب6» مورد نياز روزانه را تأمين مي كند. بسياري از آنزيم هاي بدن خصوصاً آنهايي كه در تبديلات پروتئيني درگير هستند به «ب6» محتاج هستند، در نتيجه براي توليد سلولهاي جديد به ويتامين «ب6» احتياج داريم، بهتر است بزرگسالان و افراد مسن حداقل هفته اي يك بار سيب زميني را جايگزين ديگر مواد نشاسته اي كنند. صفوي گفت: بهترين روش نگهداري سيب زميني اين است كه آن را در حجم كم در جعبه هايي چوبي كه از كف انبار يا محل نگهداري 40 سانتيمتر فاصله داشته باشد، قرار داده شود. دماي محل نگهداري بهتر است 4 درجه بالاي صفر و نيز تاريك باشد كه از جوانه زدن آن جلوگيري كند. اين متخصص تغذيه افزود: هر 100 گرم سيب زميني 90 كالري انرژي دارد و به دليل بالا بودن فيبر آن به علت افزايش قدرت دفاعي بدن مي شود. وي افزود: سيب زميني را بايد خوب شستشو داد. سيب زميني آماده را خريداري نكنيد به دليل اين كه ممكن است زياد شسته شده باشد و نشاسته آن از بين رفته باشد. در خريد سيب زميني دقت شود كه داراي جوانه نباشد. در كنار پياز نگهداري نشود به دليل اين كه پياز گازهايي از خود ساطع مي كند كه باعث خرابي و فساد سيب زميني مي شود، ضمن اين كه سيب زميني پخته تا چند روز در يخچال باقي مي ماند.

نمك يد‌دار را از تابش خورشيد دور نگه داريد
 

به گزارش ايسنا، ميترا انتظاري با بيان اين كه يد‌رساني از طريق همگاني كردن مصرف نمك يد‌دار ساده ترين و مطمئن ترين روش پيش گيري اين اختلالات است، گفت: انجام پژوهش در سال 1368 نشان داد كه در كشور ما حدود 15 ميليون نفر در معرض اختلالات خفيف و يا متوسط ناشي از كمبود يد هستند و 3 ميليون نفر نيز از عوارض شديد آن رنج مي برند. انتظاري با اشاره به اين كمبود يد باعث بروز اختلالاتي در راه رفتن، صحبت كردن، فكر كردن و كار كردن مي شود، گفت: يد به ويژه در اوايل دوران كودكي، بلوغ، حاملگي و شير دهي بيشتر مورد نياز است و دريافت مقدار كافي آن اهميت حياتي دارد؛ زيرا جنيني كه در رحم مادر در حال رشد است براي رشد و تكامل طبيعي به مصرف مداوم يد نياز دارد و اين مادر است كه مي تواند يد مورد نياز او را مانند مواد ديگر تأمين كند. و چنان چه مادر در معرض كمبود شديد يد قرار گيرد كودك دچار عقب ماندگي شديد ذهني و جسمي خواهد شد. وي ادامه داد: بهتر است نمك يد‌دار را در ظروف پلاستيكي، چوبي، سفالي، شيشه اي با سرپوش محكم نگه داريم تا از نفوذ هوا و رطوبت به آن جلوگيري شود. ضمن اين كه نبايد آن را براي مدت طولاني در معرض نور مستقيم خورشيد و يا رطوبت قرار داد زيرا يد آن از دست مي رود. اين كارشناس نگه داري و ذخيره كردن نمك يد‌دار به مدت طولاني و بيش از يك سال را موجب كم شدن يد آن دانست و گفت: اگر براي مصرف نمك در آشپزخانه و سر سفره از نمك هاي تصفيه شده يد‌دار استفاده شود به دليل خلوص بالا، ميزان يد بهتر و به مدت بيشتر استفاده كرد و نمك را در مرحله آخر پس از شست و شوي برنج به آن اضافه كرد تا يد آن حفظ شود. وي در پايان با بيان اين كه نمك بايد كم مصرف شود و همان مقدار كم هم نمك يد‌دار و تصفيه شده باشد، ابراز اميدواري كرد تا با مصرف نمك يد‌دار، هر روز از تولد 50 هزار كودك در جهان با ضريب هوشي پايين جلوگيري شود.
منبع:نشريه روشنان، شماره 10.

حسن طالبی بازدید : 262 پنجشنبه 25 اسفند 1390 نظرات (0)

با توجه به تولید و عرضه انواع رایانه های پرتابل در بازار محصولات دیجیتالی، همواره انتخاب یکی از این تجهیزات، سخت ترین مرحله در هنگام خرید می باشد.

به گزارش برترینها، اینکه لپ تاپ بخریم، نت بوک بخریم و یا اصلاٌ به سراغ تبلت برویم معمولاٌ ذهن خیلی ها را به خود مشغول کرده است. مقایسه بین این ۳ گجت اصلاٌ کار عاقلانه ای نیست.

چون هر یک دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و اصولاٌ هر یک کاربردهای جداگانه ای دارند. از اینرو تعریف و مقایسه ای بین این ۳ گجت خواهیم داشت. گجت هایی که در حال حاضر دنیای فناوری دیجیتال در دنیا، بیشترین انرژی خود را صرف تکامل آن ها نموده است.


حسن طالبی بازدید : 258 پنجشنبه 25 اسفند 1390 نظرات (0)

هشت مارس روز جهانی زن بود. روزی که به بهانه آن هر ساله اقدامات و کارهای مختلفی برای گرامیداشت آن در سراسر دنیا برگزار می شود.

به گزارش سه نسل به نقل از بانکی ، این روز بهانه خوبی است تا دنبال ردپای زنان در دنیای تکنولوژی برویم و ببینیم که این قشر از جامعه جهانی چه تاثیری بر دنیای تکنولوژی دارند.

در این گزارش شما را با 10 زن از پرنفوذترین زنان عرصه تکنولوژی آشنا می کنیم:

حسن طالبی بازدید : 220 پنجشنبه 25 اسفند 1390 نظرات (0)
مجله تماشاگر: گل، شادی فوتبال است. عشق ورزشی است که در آن زیباترین صحنه ها شکل می گیرد، حساس ترین لحظات و عجیب ترین و بدیع ترین دقایق اتفاق می افتد. پرونده شادی های بعد از گل هرچند نمی تواند پرونده منطق مدار و آموزشی خاصی باشد اما بعد فانتزی آن برای ویژه نامه نوروزی جذابیت ویژه ای را خلق می کند. در تاریخ ورزش شادی های خاصی داشته ایم که البته بهترین نوع آن در فوتبال شکل گرفته. به انواع تاریخی این نوع شادی پرداخته و بدون تقدم و تاخیر آنها را مرور می کنیم.



حسن طالبی بازدید : 600 چهارشنبه 24 اسفند 1390 نظرات (0)

مایکروسافت به عنوان آخرین نسخه پیش نمایشی ویندوز ۸ در سال جاری یک نسخه جدید از این سیستم عامل را برای دانلود عمومی انتشار داده است که در آن بسیاری از امکانات جدید و ویژگی ها وجود دارد که در این نوشته به آموزش چگونگی نصب ویندوز ۸ می پردازیم.

 


حسن طالبی بازدید : 624 چهارشنبه 24 اسفند 1390 نظرات (0)


همزمان با رشد تکنولوژي و ورود بازي‌هاي رايانه‌اي به کشور، اين بازي‌ها به دليل داشتن جذابيت‌هاي ناشي از تصاوير متنوع و گيرا، گرافيک بالا، هيجانات زياد و راحتي استفاده از آن، به سرعت جاي خود را در ميان کودکان و نوجوانان باز کرده است.


حسن طالبی بازدید : 257 چهارشنبه 24 اسفند 1390 نظرات (0)


اگر سرتان درد مي کند ماهي بخوريد و ماهي زياد مصرف کنيد، زنجبيل هم به کاهش التهاب کمک مي کند.

اگر تب داريد ، ماست ميل کنيد قبل از شروع فصل گرده افشاني ماست زياد بخوريد و استفاده از عسل محلي منطقه خود سيار کمک مي کند.


حسن طالبی بازدید : 533 چهارشنبه 24 اسفند 1390 نظرات (0)

ماه هاي عربي:

محرم الحرام، صفر المظفر، ربيع الاول، ربيع الثاني، جمادي الاول، جمادي الثاني، رجب المرجب، شعبان المعظم، رمضان المبارک، شوال المکرم، ذيقعدت الحرام، ذيحجت الحرام

ماه هاي ايراني:

فروردين، ارديبهشت، خرداد، تير، مرداد، شهريور، مهر، آبان، آذر، دي، بهمن، اسفند

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 202
  • کل نظرات : 52
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 195
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 18
  • بازدید امروز : 20
  • باردید دیروز : 24
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 62
  • بازدید ماه : 102
  • بازدید سال : 15,160
  • بازدید کلی : 366,590
  • کدهای اختصاصی